Kamis, 27 Mei 2010

Penekan-penekanan yang harus diberi dalam pendidikan anak-anak

Penekan-penekanan yang harus diberi dalam pendidikan anak-anak

Untuk melahirkan kanak-kanak yang berjiwa ‘teguh’ terhadap Islam, berkeperibadian seimbang dan bersifat rabbani, maka mereka seharusnya menerima pendidikan menyeluruh dan seimbang. Jesteru itu para pendidik (murabbi) dalam menyediakan bahan-bahan pendidikan mereka hendaklah menyentuh semua aspek yang diperlukan bagi mencapai kesempurnaan hidup sebagai manusia.

Antara silibus pendidikan-pendidikan yang perlu diberi perhatian ialah:

1. Pendidikan Keimanan (Pendidikan Imaniyah)

1.1 Pendidikan Keimanan kepada Allah

1.2 Pendidikan Jiwa dengan akhlak mulia (Sifat Al-Hikmah, Sifat Al-Iffah, Sifat Asy-Saja’ah, Sifat Al-Adalah)

2. Pendidikan Kerohanian (Pendididikan Ruhaniyyah)

3. Pendidikan Aqal (Pendididikan Aqliah)

4. Pendidikan menanamkan kemerdekaan Jiwa (Pendididikan Nafsiah)

5. Pendidikan Kesihatan Jasmani (Pendididikan Jismiah)

6. Pendidikan Pergaulan (Pendididikan Ijtima’iah)

7. Pendidikan Pergaulan Antara Jantina (Pendididikan Jinsiah)

8. Pendidikan Kemahiran.

Tambahan & Perincian

Pembinaan Akhlak

Asas pertama : Adab (Sopan-santun)

Asas kedua : Jujur

Asas ketiga : Menjaga rahsia

Asas Keemapat : Amanah

Asas Kelima : Lapang dada dan tidak dengki

Pembinaan Perasaan

Asas pertama : Kucupan dan kasih sayag kepada anak

Asas kedua : Bermain dan bercanda dengan anak

Asas ketiga : Memberi hadiah dan saguhati kepada anak

Asas Keempat : Membelai kepala anak

Asas kelima : Menyambut anak dengan baik

Asas keenam : Mengambil tahu keadaan anak dan menanyakannya

Asas ketujuh : Perhatian dan jagaan khusus kepada anak perempuan dan anak yatim

Asas kelapan : Seimbang(adil) dalam memberikan kecintaan kepada anak tanpa berlebihan dan pengabaian.

Pembinaan Keilmuan dan Pemikiran

Asas pertama : Menanamkan kecintaan kepada ilmu dan adab-adabnya kepada anak.

Asas kedua : Memberikan tugas menghafaz sebahagian dari ayat-ayat al-Quran dan hadith.

Asas Ketiga : Memilihkan guru dan sekolah yang baik bagi anak

Asas keempat : Mengajarkan bahasa arab kepada anak

Asas Kelima : Mengajarkan bahasa asing kepada anak

Asas keenam : Membimbing anak sesuai dengan kecenderungan ilmiahnya

Asas Ketujuh : Perpustakaan Rumah dan pengaruhnya bagi pembinaan keilmuan anak.

Asas kelapan : Kisah para ulama salafus soleh dalam menuntut ilmu kecil

Pembinaan Dorongan Syahwat

Asas pertama : Anak harus minta izin bila hendak masuk ke bilik Ibubapa

Asas kedua : Membiasakan anak agar menundukkan pandangan dan memelihara aurat.

Asas ketiga : Memisahkan tempat tidur anak dengan saudaranya.

Asas Keempat : Tidur dengan berbaring di sisi kanan dan tidak tidur telungkup

Asas Kelima : menjauhkan anak dari bergaul dengan lawan jenis

Asasa Keenam : Anak mulai dewasa harus belajar kewajipan-kewajipan mandi dan sunah-sunahnya.

Asas Ketujuh : Menjelaskan bahagian awal surah an-nur kepada anak yang mulai dewasa

Asas Kelapan : Pendidikan seks bagi anak yang sudah dewasa dan melarang berbuat kekejian (zina).

Asas Kesembilan : Pernikahan awal

Kaedah-kaedah mendidik anak menurut nabi saw

Asas-asas kaedah yang harus dipengangi oleh kedua ibubapa dan para pendidik

1. Keteladan yang baik

2. Waktu yang tepat memberikan bimbingan

3. Bersikap adil dan sama terhadap sesama anak.

4. Memenuhi hak-hak anak

5. Mendoakan anak

6. Membelikan alat permainan untuk anak

7. Membantu anak untuk berbuat baik dan patuh.

8. Menjauhi banyak mencela.

Asas-asas kaedah pemikiran yang berpengaruh terhadap pemikiran anak

  1. Membawakan kisah
  2. Bercakap secara langsung
  3. Bercakap kepada anak sesuai mengikut kemampuan akalnya.
  4. Perbincangan yang dingin
  5. Mengajarkan keperibadian nabi untuk diteladani.
  6. Kaedah pengalaman praktis
link terkait :

0 komentar:

Posting Komentar

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | SharePoint Demo